01 elokuuta 2007

Sävellyksiä kotona.......


Musiikki on kiinnostanut minua jo pienestä pojasta asti.
Muistan kuinka ensikerran pääsin painamaan pianon kosketinta.
Olin silloin 8 n vuotias.
Se ääni soi korvissani vieläkin.
Nuorempana tuli kuunneltua radiosta etupäässä Beatlesmusiikkia
Rollingsstonesit eivät sykähdyttäneet minua siten kuin huippu suosittu Beatles. Rollareilla on kylläkin pari hyvää biisiä joita olen kuunnellut.

Toki kotimaisen musiikin kuuntelu on ollut mukana koko ajan ja klassinenkin jo aika kauan.

Kun nykyään joka paikka on täynnä ns. musiikkia ja ääntä jota ihminen ei mielellään kuuntele.
En myöskään sulata kaikkea sitä mitä radiot tuutista suoltavat ulos.
Olen harrastanut musiikin tekoa jo viimeiset 20 vuotta, unohtamatta musiikin teoriaopiskeluja.

Yksi vaatimus minulla on kuuntelemani ja tekemäni musikkin suhteen, ja se on biisien hyvä melodia, sanoitus sekä soinnutus. Tosin monet säveltäjät pilaavat hyviäkin melodioita ja sointukulkuja tökeröin ja typerin jankkaussanoituksin.
Meteli ja ryminä eivät ole mieleistäni musiikkia.
Räppi on kaikkein kauheinta mitä ihminen on luonut.
Ehkä en ymmärrä kuinka nykyiset "runonlaulajat" yrittävät saada sanomaansa perille?
No, se on makuasia.

Pitemmin lorinoin ei kannata säveltämistäni kehua, silla julkisuuteen olen antanut vain kaksi sävellystäni.
Loput sadat biisini ovat tiukasti "lukkojen" takana vielä toistaiseksi.

Niin melodia, sanoitukset, sekä sointukulutkaan eivät vielä riitä, sillä tarvitaan vielä esittäjät ja oikea laatustudio.
Minun kapasiteettini riittää vain biisien säveltämiseen ja sanoittamiseen? (sanoittaminen on kylläkin aika vaikeaa)

Säveltämisen alkuun pääsee aika pienin kustannuksin ja välinein.
Aikoinaanhan moni suomalainenkin säveltäjä tarvitsi vain kynän ja paperia, mutta nykyisin ei niillä enää pärjätä. Minä aloitin tallentamaan tuntojani vanhalla Atari tietokoneella, jossa oli muistia 1 mega ja nuotinnusohjelmana Emagic Notator SL
Säveltämisessähän on tarkoitus vain siirtää omia tuntojaan ja tunnetilojaan musiikin muotoon noudattaen määrätynlaisia perussääntöja.
Sävellyksien pitää tulla syvältä sydämestä. Silloin musiikissa on henki.

Ei kommentteja:

Sulttaani Kynttilänjalka, Nanny Still, Riihimäen Lasi

Sulttaani kynttilänjalka,  Riihimäen lasi ,   Nanny Still ,  Korkeus 23 cm Paino 275 grammaa Valmistettu vuosina 1967-1969 Nanny Still -Wiki...